Fånga bilden — eller skapa den?

Göran Segeholm skriver en grej som jag funderat rätt mycket på:

Bildjournalister ska fånga bilder, inte skapa dem. Det skiljer oss från reklamfotografer, konstfotografer och porträttfotografer.

Jag tror för övrigt det där inte gäller bara bildjournalister…

Är bilden skapad eller fångad?

En naturfotograf förväntas också fånga sina bilder, eller hur? Ta besvikelsen över Terje Hellesø och hans photoshoppade lodjur och vad det nu var. Rent konstnärligt höll bilderna hög klass, men de var inte fångade ute i den levande naturen utan montage med egna för- och bakgrunder och djurbilder från Internet, vilket ledde till skandal. Någon myntade till och med ordet ”terjad” för sådana förfalskade bilder.

Tar du familjebilder är de antagligen också mer fångade än skapade. Inte så att det skulle leda till någon skandal om du arrangerade eller fixade något i datorn men bildernas värde i framtiden skulle nog bli mindre än om de fångade ungarnas naturliga aktiviteter och lekens glädje.

Fotokonst kan däremot ofta till att börja med vara väldigt arrangerad. Fotografen väljer noga ut vem eller vad som ska vara med på bilden, fixar bakgrunder och ljus och monterar kanske sen ihop flera olika exponeringar till en bild i datorn. Samma sak med reklambilder och i alla fall i viss mån med porträtt.

Jag kan uppleva ett visst dilemma här när man inte är så hårt nischad utan experimenterar med bilder i olika genrer. Förlorar jag i trovärdighet som naturfotograf om jag tar bort rynkor från porträtt i datorn? Hur ser ni på bilden ovan som försöker illustrera fotojournalistik, men som är arrangerad och ljussatt mer som en reklambild?

Annonser