Jakten på den rätta vinkeln

Många bilder tas där fotografen råkat hamna och i ögonhöjd. Det brukar bli rätt trista oinspirerade bilder.

Som den här bilden av Turning Torso, med en närmast oändlig grusplan framför och några fula, omaka gatlampor. Hade jag riktigt get mig fan på att göra bilden riktigt trist hade jag placerat skyskrapan mitt i bilden också. Det här är faktiskt den bästa bilden jag kunde ta i det första läget. Fötterna värkte, tiden var knapp och det var säkert minst en kilometer kvar. Men det var förstås ingen bild att vara nöjd med.

Då tycker jag den här blev bra mycket roligare. Jag ordnade skjuts ända fram, lite senare på dagen och riktade kameran nästan rakt upp.

Det här med att hitta bättre vinklar ingår i vad Segeholm kallar bildseende. Ofta får man knalla runt lite och leta efter en bra vinkel. Kanske blir motivet bättre underifrån (ser större ut) eller kanske uppifrån (ser mindre ut). Lägg dig på magen eller klättra upp på något. Det finns fotografer som alltid har en stege med sig. Själv funderar jag på att skaffa ett par arbetsbyxor med knäskydd att plåta i.

Nåväl, det är sällan det första stället du råkar hamna på verkligen är det bästa stället att ta din bild. Nåväl, knäpp gärna ett kort, när du ändå är där, men fortsätt leta efter Bilden.

Sen är ju ljuset småtrist på båda bilderna, så det finns anlednig att återkomma…

Kanske kan de här bilderna också illustrera det där med faktabild och intrycksbild, som jag var inne på häromdagen. Den första bilden är en faktabild som visar hur Turning Torso ser ut. Den andra bilden visar mer hur det känns att komma nära.

