Bilder av intryck

Segeholm trampar på en av mina ömma fotografiska tår. Han skiljer mellan ”faktabilder” och ”intrycksbilder”.  En faktabild visar hur en blåsippa ser ut medan intrycksbilden visar hur det känns när man ser den första blåsippan.

Själv måste jag erkänna att jag nog mest tar faktabilder. Men nu är det så att fakta funkar minst lika bra i text medan bilder är mycket bättre på att förmedla intryck. Alltså borde jag försöka bli bättre på att ta intrycksbilder.

För att inte deppa ihop fullständigt får jag leta upp ett par bilder där jag är hyggligt nöjd med hur jag lyckats fånga ett intryck

Mårten Medbo på Capellagården

Mellan konserterna på Hultsfredsfestivalen

Jag får jobba vidare på det där med bilder som förmedlar stämningar, intryck, känslor och värderingar.

One thought on “Bilder av intryck

  1. Jag gillar verkligen hultsfredsbilden och förstår att den dyker upp med jämna mellanrum i bloggen. Den har grymt ljus och en lite magisk känsla, precis som en festival när dfn är som bäst!

Kommentarer inaktiverade.