Ormtjuseri på hög nivå

Öppna universitetskurser har dykt upp lite här och var i världen och vill du lyssna på föreläsningar från Harvard, MIT, eller UCLA, så är det bara att googla. I Sverige har vi i och för sig ett stort utbud av distanskurser och utbildningarna är gratis, ifall man bara är EU-medborgare. Men anmälningstider och förkunskapskrav sätter ändå upp vissa hinder och för somliga kurser kanske inte gymnasiebetyget räcker till för att komma in på. Här snackar vi om riktigt vidöppet!

OpenUniversity är verkligen öppet för alla, vidöppet, när som helst. Det är bara att registrera sig. Institutionen för Data och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet erbjuder ett antal sådana vidöppna kurser. Baksidan är att du inte får några högskolepoäng och alltså inte kan samla ihop en bukett till en akademisk examen. Du får inte heller några tjusiga intyg att använda när du ska söka jobb. Men kunskaperna är på riktigt. Är man nyfiken på ämnet eller behöver lära sig något nytt för jobbet just nu är det perfekt.

Jag var hemma och var sjuk. De första dagarna sov jag bara, men sen började krafterna komma så smått och jag behövde något lagom ansträngande att förströ mig med. Det blev  Introduktion till programmering i Python. Lite fusk måhända, jag kan redan programmera och har faktiskt skrivit en del om just programspråket Python, ifall du orkar googla, men jag var som sagt rätt hängig. Alternativet hade varit att titta för femtitolfte gången på Kelly’s Hjältar, vilket är min normala sysselsättning när den febriga hjärnan inte orkar med för mycket stimulans.

Nu har jag i alla fall sett ett helt gäng föreläsningar och dessutom knåpat ihop lösningar på två av fyra programmeringsuppgifter.  Föreläsningarna är inspelade med riktiga studenter och det märker man på att det är rätt mycket mellansnack om jullov och skidresor.  Det känns ju också att det var bra många år sedan jag donade något med Python, men efter lite googlande och lite trial and error fick jag till uppgifterna som gick ut på att omvandla Fahrenheit till Celsius respektive att kolla om inmatade ord, meningar eller siffergrupper är palindrom.

Nu har jag ett par uppgifter kvar, där programmen ska ha ett grafiskt användargränssnitt också och då blir det knepigt på riktigt, för sånt har jag aldrig gjort förut.

Jag gillar det här initiativet och är övertygad om att det kan bidra till att sänka tröskeln till akademisk utbildning.

Jag gratulerar också till valet av Python som samtidigt är lättanvänt som det är ett språk som används väldigt mycket till att bygga riktiga lösningar på riktiga problem och inte bara till skoluppgifter som de jag just lämnat in.

Nu får vi se när Linnéuniversitetet kommer igång med öppna kurser…

Förresten har namnet Python inget med ormar att göra utan om den kända komedigruppen Monty Python.


