Fotobok om BILDER

Kreativ fotografi av Georg Barr är en fotolärobok som handlar om bilder. Kapitlen behandlar konsten att se, hur man hittar bilder, hur man komponerar sina bilder osv och sätter igång mina tankar om hur man tar bättre bilder. Bildexemplen tar författaren framför allt från naturen och från industrimiljöer i förfall. Är man helt ointresserad av den typen av motiv kan det vara en begränsning men mig passar det.

Man får väl också säga att Barr närmar sig foto som en sorts konst. Man får kanske tillägna sig en annan syn på saken om man ska få ihop ett antal snabba bilder till morgondagens tidning eller om man exempelvis vill bli bättre på att ta porträtt av otåliga små barn. Själv gillar jag hans angreppssätt och vill gärna utveckla den mer tålmodiga sidan i mitt fotograferande.

Det här är alltså en bok om att bli mer kreativ och att skapa bättre bilder. Den handlar inte om hur man konkret ställer in sin kamera eller om vilka prylar man ska köpa. Den börjar där andra fotoläroböcker tar slut.

Jag hittade den här boken på biblioteket i Mörbylånga och när de insisterade på att få tillbaks den var jag rädd att drabbas av abstinensbesvär, trots att jag just läst ut den.  Därför beställde jag boken direkt på nätet  från förlaget HME Publishing och hade den i brevlådan på ett par dagar och har nu läst om den igen.

Jag skulle föreställa mig att det här är en utmärkt kursbok till lite mer avancerade studiecirklar i foto, men den funkar förstås lika bra till självstudier.

Jag har några till fotoläroböcker att tipsa om, så håll ögonen öppna…

