Estelle — turistmagnet med suddig sverigebild

Nu förstår jag inte riktigt. Det är lilla Estelle som ska fylla hotell, campingar, sommarland och fjällstugor. Det är inte fjäll, skogar, alvar, sjöar och skärgårdar som ska locka turister. Inte heller fornminnen, djurparker, muséer, älgar, glasbruk, shopping, idrottstävlingar och musikfestivaler som locka folk att turista i Sverige, utan en bebis.

Hmm, Vickan och Daniel har fått en fin liten bebis. Det är fantastiskt, men inte mer fantastiskt att miljoner unga par i världen lyckas med samma sak. Det är inte precis Jesus som har kommit tillbaka.

Nå, det är förstås inte jag som har kommit på det här. Det är några turismgurus som intervjuats av Svenska Dagbladet. Jag har dubbelkollat så det inte är humorsiten Svenskbladet.

Men okej, om det nu är i alla fall lite sant att det lilla knyttet har så stor betydelse, varför lyckas inte kungahuset åtminstone fixa en ordentlig bild på bebisen?

Ja, även en alldeles vanlig unge utan blått blod och som ingen tror kommer att locka några turister, sälja några JAS-plan, ericsonväxlar eller hasselbladskameror borde ha åtminstone någon ordentlig, vältagen bild i sitt album.

Bilden på lilla Estelle, tagen av kungahusets anonyma fotograf, innehåller en provkarta av nästan alla fel en amatörfotograf brukar kunna åstadkomma.

Färgen stämmer inte. Det bör man kunna ordna både vid fotograferingen och efteråt i datorn. ”Vitbalans” kallas det här, kolla kamerans bruksanvisning eller leta i ditt bildbehandlingsprogram.

Bilden är brusig (grynig) vilket tyder på att kameran ställts in på för högt ISO-tal. Kolla på kinden ser nästan ut som skäggstubb.

Bilden är suddig. Det ser ut som att fotografen inte lyckats hålla kameran stilla. Kolla på rosetten under hakan! Kortare exponeringstid eller stativ löser det.

Jag är visserligen bara en vanlig amatörfotograf, men jag skulle kunna ta en mycket bättre bild. Det kan alla som läst och förstått mina bloggartiklar om foto och säkert tiotusentals andra entusiastiska amatörer. Dessutom har vi rätt många kända, duktiga proffsfotografer här i landet.

Okej, om ni nu vill ha en amatörbild, så välj i alla fall en amatör som kan nåt. Mitt nummer finns där man hittar telefonnummer! Jag debiterar enligt SFFs prislista (normalt plåtar jag gratis, men ska jag göra ett jobb som borde ha gjorts av ett proffs ska jag också ha betalt som ett) och kräver mitt namn under bilden. Till Solliden behöver jag inte ta så mycket milkostnad. Tänk på saken!

http://www.svd.se/resor/sa-mycket-betyder-prinsessa-estelle-for-turistnaringen_6890167.svd

