Studioljus för femtionio kronor

Bra ljus är nyckeln till bra bilder. Men bra studioljus brukar kosta många tusenlappar. När jag plåtade mina kolleger för vår webbaserade personalkatalog idag testade jag ett tips på en bra budgetlösning som jag snappat upp någonstans.

Jag plåtade i ett utrymme med gigantiska fönster och solen strålade in från en klarblå himmel. Direkt solljus är ingen höjdare när man ska ta porträtt. Det ger ett hårt och skarpt ljus som ger urfrätta högdagrar och svarta skuggor och brukar få folk att kisa med ögonen.

Men nu kommer knepet. Jag satte upp ett billigt duschdraperi med hjälp av silvertejp på fönstret. Plötsligt fick jag i stället ett betydligt mjukare och finare ljus även om några nog några kisade en aning ändå.

Mobilfoto av draperi och kamera

Nu tror ni förstås att jag har gått och blivit sponsrad av IKEA, men det är tyvärr inte fallet, men det jag använde var duschdraperiet GRÖNSKA som trots namnet är vitt och ganska genomskinligt. Pris: 59:-

Jag har inte hunnit fixa färdigt med bilderna men resultatet ser riktigt hyfsat ut om jag får säga det själv. Hade jag haft en reflexskärm på andra sidan av modellerna hade det kunnat bli ännu lite bättre.

