Militär hemlighet ger skarpare bilder

Det här knepet var ursprungligen avsett för att ha ihjäl ryssar ifall de skulle få för sig att invadera Sverige. Nu kan vi använda det för att komma hem med skarpare bilder.

Jag tror inte jag avslöjar någon alltför stor militär hemlighet om jag berättar att arméns gamla kulsprutepistol (Kpist) m/45 var rätt svår att pricka ett mål med. Möjligen kunde man skrämma Ivan på flykt, men bara om slumpen stod på den blågula sidan kunde man göra hål i honom.

Men det fanns ett knep. Använde man remmen som stöd gick det någotsånär att skjuta prick. Kpist m/45 används numera inte ens av hemvärnet, så jag tror inte det gör något om jag berättar.

Men remstöd funkar även med kameraremmen. Antag att du bär kameran hängande på axeln i remmen. Samtidigt som du för kameran till ögat låter du remmen stanna kvar på axeln eller glida ner en bit på överarmen. Har du remmen lagom lång hamnar kameran i spänn runt din arm och remstödet hjälper dig att hålla stilla. Troligen får du justera längden på remmen både en och två gånger innan det sitter perfekt.

Kameran på väg upp till ögat. Remmen kvar runt axeln.

Färdig att plåta. Remmen bidrar till att det går att hålla stilla

Jag kommer förstås att fortsätta att tjata om stativ, men jag är fullt införstådd med att det finns tillfällen då man inte kan eller får använda stativ eller i alla fall då ett stativ skulle vara alltför stort hinder. Då måste vi hitta andra sätt att hålla kameran i alla fall någorlunda stilla.

2 thoughts on “Militär hemlighet ger skarpare bilder

  1. Hej Urban,
    Riktigt så dålifg var inte kpisten. Vi skjuter med civilt med sådana i vår skytteförening. Resultatet är alldeles utmärkt i avstånd upp till 100 m. Man skall också komma ihåg att den utvecklades som närstridsvapen, alltså för avstånd upp till 100 m. Om man däremot skjuter automateld blir precisionen dålig. Det blir den för övrigt på alla automatvapen.
    Beträffande remstöd är detta ett alldeles utmärkt sätt att få still på både vapen och kameror. Det har, åtminstone till vapen, utvecklats särskilda slingremmar. Kanske även går att använda till foto.
    Örjan

  2. Hmm, jag överdrev en aning och kan nog erkänna att en hel del av bristerna kan hänföras till skyttens bristande motivation och förmåga. Ska sanningen fram, satt väl i alla fall det första skottet i alla fall i rätt härad.

Kommentarer inaktiverade.