Ge mina bilder beska

Jag har tidigare uttryckt mina svårigheter att prata om själva bilderna. Men eftersom jag är en metaforskalle pratar jag sprit i stället.

Barn föredrar söta läskedrycker. Framåt tonåren provar de på öl. vin och sprit, men kanske mer för det mod det ger på dansgolvet än för att de gillar smaken, men så småningom lär man sig uppskatta i alla fall lite mer ”lättdruckna” sorter. Framåt medelåldern börjar man uppskatta sån’t som öl med lite större beska och rökig maltwhisky.  Okej, jag generaliserar grovt, fullt medvetet, men jag tror du kan köpa att man genomgår något slags mognadsprocess mot mer avancerad smak.

Nu uppkommer kanske inte den här lite mer avancerade smaken helt spontant? Tvärt om finns det många tillfällen att prova nytt och att diskutera sina smakupplevelser i olika sammanhang, både i forma av organiserade vin-, öl- och whiskyprovningar och lite mer informellt i goda vänners lag.

Ser man på bilder som vänder sig barn är de inte sällan väldigt söta. Gullig kanin med rosa rosett eller nåt i den vägen. Kolla på nåt ställe som säljer affischer. Ingen vuxen med alla hästar hemma skulle sätta upp en sån bild ovanför soffan. Kanske utvecklas vår smak (så heter det ju faktiskt) för bilder parallellt med våra dryckespreferenser mot en mer avancerad och mogen variant?

För sött? Var hittar man beskan?

Men hur undviker man att de egna bilderna blir för söta? Hur tillför man lite syra, beska eller rent av rökighet?

