Vårblommorna kräver ödmjukhet

Det börjar blomma vid husknutar och i söderlägen och visst lockar vårblommorna till ett och annat fotografi. Oftast blir bilderna ungefär så här:

Vill man ta bättre bilder än så måste man närma sig blommornas nivå. Det betyder att man får slänga sin vuxna värdighet över bord och lägga sig på mage eller i alla fall gå ner på knä. Det är klart man kan bli blöt och skitig, men gör det nåt?

Kanske går det att komma ännu längre ner och ännu närmare?

Det kan tänkas att du behöver skaffa någon extrautrustning för att kunna plåta vårblommorna riktigt bra, men jag har faktiskt lyckats ta riktigt hyggliga blombilder med min iPhone 3GS, som annars lämnar rätt mycket övrigt att önska som kamera. En del kameror och objektiv har särskilda makrolägen, ofta markerade med en blomma. Undersök hur nära du kan komma med dina grejor.

Själv använder jag ett närbildsobjektiv, så kallat makroobjektiv, från sjuttitalet någon gång. Objektivet saknar autofokus, men det är inget som jag har upplevt som problemetiskt. Jag gillar också att höljena på de gamla gluggarna gjordes i rejäl metall. I dag är det lite för mycket plast och det känns leksak lång väg.

Andra tillbehör för att komma nära är en försättslinser, bälg och mellanringar. Mellanringar använde jag flitigt tidigt sjuttiotal och det funkade rätt okej vad jag kan minnas. Lite pyssligare var det kanske att prova sig fram till hur många ringar man behöver. Linser och bälg har jag ingen erfarenhet av.

Ut och kryp bland blommor och blader du också

One thought on “Vårblommorna kräver ödmjukhet

Kommentarer inaktiverade.