Trixa med skärpedjupet 4

Nu börjar vi närma oss examen i dagens skärpedjupsskola. Nu kommer knepet som gör att du kan få skärpa i nästan hela bilden, i alla fall om du bländar ner duktigt och har ett vidvinkelobjektiv på kameran. Knepet som du har stor nytta av för att ta imponerande landskapsbilder men som är nästan ännu bättre att ta till vid gatufoto, då du kanske vill kunna plåta lite diskret utan att föra kameran till ögat eller när det är snabba ryck och kamerans autofokus känns hämmande långsam.

Du ställer in kameran på manuell fokus. Bländar ner till f/22. Vrider in fokus på hyperfokalavståndet. Sen är det bara att plåta på.

– Ja, det var förstås nån hake, det verkade ju rätt enkelt, men nu kommer det där hypervadvadetdusa. Låter som en diagnos.

Med min tjugoåttamillimetersglugg beräknar jag hyperfokalavståndet till ungefär 2m vid f/22. Då får jag godtagbar skärpa från 0,9m till oändligheten.

Med samma glugg och f/11 får jag lägga fokuspunkten på 4m  och får en närgräns på knappt två meter.

Jag gör beräkningarna med iPhoneappen iDof calculator (gratis) där får man en massa decimaler på siffrorna, men det kan jag tycka är värdelöst vetande. Jag har inte måttband med mig när jag är ute och plåtar. I stället försöker jag hitta några ungefärliga riktvärden som jag kan komma ihåg.

Så långt teorin. Nu får jag gå ut och se vad verkligheten säger.

