Ska hon bli grävmaskinist eller fotomodell?

Grattis till flickebarnet Victoria och Daniel! Det är ju alltid kul när det föds önskade och välskapta små bebisar. Vanligtvis vet man inte vad en bebis ska bli när hon blir stor. Hon kanske vill bli grävmaskinist, fotomodell, hjärnkirurg eller kock, Det är ju inte så att alla kan bli precis det de vill, men rätt stora valmöjligheter finns det trots allt för de flesta som växer upp. Små barn brukar fantisera om vad de ska bli när de blir stora. Själv skulle jag bli lokförare, pilot astronaut eller hemlig agent — nåväl, sen tog jag mitt förnuft tillfånga förstås. Viktoria och Daniels lilla bebis kommer inte att kunna drömma och fantisera; hon ska bli drottning antingen hon vill eller inte.

Det hela bygger på någon metafysisk fundering om ”blodet”. Vissa anses ha någon form av medfödd och ärftlig förmåga att hålla tal och klippa blågula band. Nu kan man ju konstatera att Daniel, som inte är av kungligt ”blod” klarar sånt utmärkt medan svärfars framträdanden brukar lämna en del övrigt att önska trots hans släktskapsband. I själva verket finns det säkert många utanför ätten Bernadotte som har den här förmågan.

Nu önskar jag den nyfödda största möjliga frihet i livet. Att hon ska få välja utbildning och yrke fritt.  Att hon får välja partner efter egen vilja — också om hon råkar bli lesbisk. Jag önskar att hon får välja om hon ska vara religiös eller inte och om hon blir det få välja vilken religion och vilket samfund hon känner sig hemma i. Jag önskar att hon får bosätta sig och arbeta i vilket land hon vill.

http://www.dn.se/kultur-noje/intresset-flyttas-fran-ifragasatt-kung-till-victoria

