Ta en bild — men fortsätt jaga Bilden med stort B

När det dyker upp ett motiv sliter jag upp kameran och försöker ta en bild. Inget snack om den saken. Tillfället kommer kanske aldrig igen. Kanske rasslar jag rent av tio till. Digitala bilder kostar inget så varför snåla? Okej, nu har jag i alla fall ett bevis på att jag var där, men förmodligen ingen Bild med stort B.

Men sen kan det vara dags att fundera. Går det att komma närmare? Kan det bli bättre med ett annat objektiv — eller om man zoomar? Hur ser bakgrunden ut egentligen? Blir den bättre om du flyttar dig åt sidan, kryper ner och tar bilden i grodperspektiv eller klättrar upp på något? Kan bilden göras enklare och renare? Skulle den här bilden funka bättre med ett annat skärpedjup eller med längre eller kortare exponeringstid? Medan jag funderar låter jag kameran rassla, man vet aldrig när tillfället är slut. Men stanna också upp och kolla i displayen. Blir histogrammet vettigt? Räcker slutartiden för att i alla fall några bilder ska bli skarpa? Är vitbalansen korrekt? Visst kör du RAW? Får du fokus på rätt ställe?

Vissa motiv går det att återkomma till många gånger. Blir det kanske bättre i gryningsljus? Är kanske färgerna finare på hösten? Funkar det bättre med frost eller i den skira grönskan när björklöven är stora som musöron. Andra motiv stöter man kanske bara på en gång i livet?

Den här knölvalen (den svarta grejen strax ovanför mitten av bilden) dök upp och blåste ut en kaskad vid en båttur utanför Ilulissat på Grönland. Nå, du tror mig kanske inte, men jag kunde ändå känna att nu hade jag fått se den och fångat upplevelsen på bild.

Ett tag såg det ut som den hade försvunnit och det fanns gott om annat att plåta, men jag laddade ändå för att den skulle dyka upp igen.

Så dök den upp riktigt nära, men bakgrunden blev lite trist

Kanske blev det bättre så här? Vad tycker du?

 

 

 

 

