Beskär dina bilder

I den bästa av världar är ens bilder perfekta direkt när man har tagit dem. I praktiken behöver man ofta fixa och trixa lite med dem lite för att göra dem lite mer intressanta att titta på.  Nu snackar jag inte om att kopiera in lodjur utan mer om ”klassiskt mörkrumsarbete” även om det idag oftast sker i datorn.

Många halvhyfsade bilder som blivit liggande på hårddisken kan lyftas rejält om man lägger ner några minuter på dem i datorn. Beskärning kan ofta strama upp kompositionen samtidigt som man ofta kan ta bort ovidkommande eller störande delar i bilden.

Här en originalbild, som jag ingalunda är missnöjd med, men kanske kan den bli bättre?

 

Här har jag fått det högra hörnet att precis träffa bildens hörn. Samtidigt har jag prickat in vattenblänket från Lagan precis i krysset mellan den övre tredjedelen och den högra. Klicka gärna på bilden!

Möjligen kan widescreen-formatet på den här bilden uppfattas som mer modernt? I så fall kanske ett kvadratiskt format som nedan kan uppfattas som mer klassiskt eller rent av gammaldags.

Här fick jag kompromissa lite. Helst ville jag ha vägen centrerad i nederkanten, men då fick jag för mycket obalans mellan björkarna till höger och de andra träden i bildens vänstra del.

 

Vill man driva den nostalgiska linjen en aning längre avfärgar man bilden och lägger på lite sepiaton. Ärligt talat var det lite mer fix på vägen…

Är det halka och slaskväder så är det ett bra tillfälle att leta guldkorn bland dina gamla bildfiler. Hur man gör beskärningen rent praktiskt förklarar jag här: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/2010/11/09/beskar-bilder-med-gimp/

 

 

 

 

