Ett favoritmotiv och en havremoppe

Jag kan inte låta bli det här motivet, Frövägen som slingrar sig nerför Mörbylångaslätten, från Vickleby kyrka. Jag återkommer gärna vid olika tider på dygnet, olika årstider och i olika väder.

Den här gången valde jag att lägga fokus på snödrivan i förgrunden och att ha stor bländaröppning f/2.8, så att bakgrunden bara antyds i bilden. Långt upp till vänster i bilden kan du kanske ana en grupp havremoppar.

Den här skäggiga typen tyckte jag gjorde sig rätt bra i motljus. Det var bara att kasta sig ner i snön så att solen hamnade bakom hästen. De här hästapollarna var för övrigt väldigt sociala och ville helst befinna sig inanför objektivets närgräns.

Gamla fina hus är ett annat favoritmotiv. De innehåller många trevliga former. Nya hus är oftast betydligt tråkigare. Här känns det som att jag inte fick vitbalansen att stämma riktigt. Borde ha haft en referns någonstans i bilden som jag kunde vitbalanserat efter. Perspektivet är tillfixat med Perspektivverktyg i GIMP.

