Religiös himmel och jordisk jävulskhet

Foto från gamla lotsutkiken i Kalmar med Öland i bakgrunden

Ibland är det något magiskt över ljuset. I alla fall är jag barnsligt förtjust i såna här himlar. Jag kan inte heller låta bli att tänka på en religiös bild som min gamla mormor Bertha hade sittande på väggen därhemma. Jag kommer inte ihåg motivet i övrigt. Antagligen föreställde bilden Jesus, men inte ens detta är jag helt säker på. Men ljuset kommer jag ihåg. Förmodligen skulle det symbolisera Guds godhet som strålade ner över människorna.

Annars finns det inte bara godhet i den här bilden. Den befästa ön på bilden heter Grimskär och den har i århundraden varit avgörande för försvaret av Kalmar och Kalmarsund, ja kanske renta av hela landet. Ända fram till kalla krigets slut fanns en minstation nersprängd i berget under ön och minor låg i sundet klara att spränga fientliga fartyg.

