Vad har du för kamera?

Frågar du kirurgen vilken sorts skalpell han använder? Frågar du snickaren vilken sorts hammare han har? Den som plåtar får dock räkna med intresserade prylfrågor

Valet av kamera är sällan sådär överdrivet viktigt för de bilder man skapar. Bilden ovan hade kunnat tas med nästan vilken kamera som helst. Det vill säga eftersom jag fixade den där fejkade solarisationseffekten i programmet UFRaw måste det vara en kamera som sparar i RAW-format vilket gör att mobilkameror och simplare kompaktkameror går bort. Vilken systemkamera som helst och många lite vassare kompaktkameror skulle funka.

Många av de bilder jag visar är tagna med en Nikon D50 vilket var (modellen är utgången) märkets billigaste och enklaste systemkamera. För ett år sedan började det gamla kamerahuset funka lite sporadiskt och då bytte jag till en Nikon D300s som har betydligt stadigare grepp, tål väder och vind bättre och har snabbare serietagning och lite annat smått och gott. Lite fler megapixel fick jag förstås också, men det kan ni omöjligt se på webben eftersom jag där krymper ner bilderna till ungefär en halv megapixel. Det nya huset väger tre hekto mer vilket kanske bidrar till en aning stadigare frihandsbilder. Valet av just Nikon gjorde jag 1976 sen har jag suttit där med diverse tillbehör som blivit värdelösa om jag bytt märke. Vad jag valt om jag börjat från början har jag ingen aning om.

Annars skulle jag vilja säga att objektiven är viktigare för bilderna.  Jag har en hel hög med ”glasbitar” i fotoväskan men kan ändå inte riktigt få nog. Mest skärpa och bokeh för pengarna ger nog trots allt mitt nya 50 mm 1,8 och en annan klar favorit är mitt 70-300 med bildstabilisering. Ett gammalt manuellt makroobjektiv är oumbärligt i blomstertider och kommer så klart fram till andra närbilder också. Jag har också kvar kitzoomen som kom med min gamla D50 och ett manuellt 28mm från mitten av sjuttiotalet.  Skriv nu inte upp just de här prylarna på din inköpslista. Köpte jag allt nytt idag skulle jag välja annorlunda, men det man redan har är alltid billigare än det man kan köpa.

Ett rejält stativ med kulled och en trådutlösare har betytt mycket för bilderna eftersom det gör att jag kan få skarpa bilder även när ljuset är svagt. Det är också en förutsättning för bilder med långa slutartider där det syns att något i motivet rör sig.

En tillbehörsblixt SB-600 med en bouncer har jag också i fotoväskan. Jag gillar inte blixt och är inte vidare bra på det, men det blir mindre dåligt om man kan blixtra i taket än om man använder den lilla dumblixten som sitter inbyggd i kameran.

Sen bär jag på diverse småjox såsom putsduk,  blåspensel, reservbatterier till blixten, och till fotografen (Snickers) och laddaren till kamerabatteriet, minneskort, kortläsare osv.

Naturligtvis har jag en massa prylar på önskelistan också, varav en del är hyggligt realistiska önskemål medan annat möjligen blir  aktuellt ifall hästarna springer rätt, såsom ”Mörkrets härskare” som jag skrev om härförleden.

Jag är egentligen lite skeptisk till att skriva sånt här. Det blir lite reklamigt och visst kan jag skriva reklam om nån skickar deg eller prylar, men det är det ingen som gör. Det enda jag inte pröjsat för här är chokladbiten som är en muta från ett postorderföretag i branchen och en av gluggarna som var en julklapp från hustrun, men det räknas inte riktigt eftersom vi har gemensam ekonomi.

One thought on “Vad har du för kamera?

Kommentarer inaktiverade.