Så överlever du ryssvintern

Vi har tydligen vinter för sällan, för folk har hunnit glömma hur man gör. Själv fick jag rota i källaren efter vinterkängorna och mössan med öronlappar.

Standardknepet är tre skikt.

  1. Underkläder av ylle eller syntet (bomull suger upp fukt och blir svinkallt, men om du lovar att inte svettas så kan det duga)
  2. Mellanskikt av fluffigt material, ylletröjor, flecce, fiberpäls och liknande. Det här skiktet kan bestå av flera olika plagg
  3. Skal av vindtätt material, men det är bra om det andas. Gore-tex, bomull eller blandning av bomull och syntet. Observera att det här skiktet kan vara tunt, bara det håller blåsten och snön ute.

Mössa och vantar/handskar är självklarheter. Själv har jag gärna flera lager på händerna. En favorit är armens ytterhandskar med babysnören, som gör att jag kan kasta av mig handkarna när jag ska pilla med något, kameran tillexempel,  och ändå vet var jag har dem.

Varma överdragsbrallor är praktiska om man behöver växla mellan sval inneklädsel och tuff uteklädsel. Jag brukar ha mina liggande i bagageutrymmet som säkerhetsåtgärd nästan fram till midsommar.

Det knepiga är att anpassa klädseln efter aktiviteten. Åker du skidor, hugger ved, osv kan du gott lätta på klädseln, ska du sitta stilla behöver du kanske ett ytterligare plagg, till exempel en dunjacka. Det tar emot att sätta på sig förstärkningsplagget när man stannar och är varm och att ta av sig det när man ska iväg igen, så där krävs lite självdiciplin.

Ett annat knep är att undvika att bli våt. Borsta bort snön!

Allt det du behöver finns i olika prisklasser. Vill man snåla handlar man militära överskottsprylar. Mellanprisklassen där snickare och andra hittar sina vinterplagg och har du lite budget letar du i friluftsbutikerna, där du lätt hittar utrustning för en tur till Nordpolen.

Tänker du lite strategiskt kan samma plagg funka i skidbacken och kanske i båten till sommaren, då känns det inte lika dyrt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-klar-du-dig-i-vinterkylan#

