Ta med kameran ut i skitvädret!

Alltför många lägger kameran  på hyllan när nyårsfyrverkerierna har tystnat och låter den ligga tills blåsippan ute i backarna stå. Är det så klokt? Nå, det är ju inte så mycket ljus när jobbet är slut, så det kan ju vara begripligt. Dagens bilder — ja de är tagna idag. Tog efter på jobbet i väntan på skjuts.

Svartvitt ger lite dokumentär prägel, möjligen lite gammaldags, men kolla bensinpriset ifall du tror bilden är gammal. Givetvis är bilden tagen i färg, men ”framkallad” i svartvitt i UFRaw.

Jag tog med en färgbild också, som jämförelse.

Vädret var inte nådigt att plåta i så det fick gå undan för att jag inte skulle frysa fingrarna av mig. Jag behöver väl inte tala om nederbörden. Därför autoläge på rubbet. Trots allt mitt tjat om stativ, fanns det inte med och därför vred jag upp ISO till 1600 för att få vettiga slutartider. Med tanke på all snö i luften lär du inte se nåt brus i alla fall. Vitbalansen fixade jag förstås i UFRaw. Här markerade jag lite snö och klickade på pipetten, så att snön fick visa vägen till vad som var vitt. Notera dock att det vita går från blågrönt vitt till rödgulareare nyanser.

Färgtemperaturen var mycket varierad här. Gula natriumljus över gatan och blågrönaktiga ljus vid macken. Nedanstående bild är minimalt fixad och använder kamerans vitbalans.

Jag måste erkänna att jag hade hoppats på lite mer dramatik i bilderna när SMHI hade gått ut med en klass 2-varning, men vardagen är ofta inte mer dramatisk och inte heller romantisk eller pittoresk än så här. Ut och plåta din ”grå” vardag!

