Då har jag bestämt mig!

Jag trodde inte det var så enkelt…

Jag ser det som ett medvetet och individuellt val vilken klass man vill leva inom

Men nu har jag bestämt mig. Medvetet och individuellt, att jag är ekonomiskt oberoende och att jag har, låt oss säga ett par hundra mille på banken.

Så här när fåken yr in över Öland tycker jag det är helt rätt att tillbringa några månader på min yacht i Caribien, så vi hörs när jag är framme.

– Men vaffanurå? Säljaren till yachten gnäller om någon check som saknade täckning. Vi snackar om futtiga trehundratusen dollar. Bankerna har så dålig service nuförtiden.

– Jag tänkte jag skulle plåta lite under resan och man vill ju inte visa sig med mina gamla amatörgrejor så jag la en beställning på ett par Nikon D4 med ståndsmässiga gluggar till och nu krånglar mitt Visa-kort också. Det var ju inte ens tvåhundra lakan.

Martin Lundqvist, det är nåt här som inte riktigt funkar.  Jag förnekar inte att det finns individuella val som kan påverka  ens liv både till det bättre och till det sämre. Jag förnekar inte heller att det finns folk som med tur, begåvning och ihärdigt arbete blir galet rika, men deras rikedom bygger nästan alltid på många fler som inte får samma chans. Så enkelt som bara ett medvetet och individuellt val är det nog aldrig.

Jag kommer osökt att tänka på den helflummige pansarkillen Oddball (Spelad av Donald Sutherland) i filmen Kelly’s Hjältar, som säger ”tänk en bro och den kommer att finnas där”. Med sådana här företrädare tar Folkpartiet plats bland allsköns tomtar och foliehattar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

