Tolv snabba tips för bättre bilder

  1. närmare (eller zooma in).
  2. Ta massor av bilder, så är chansen hygglig att någon blir bra.
  3. Fokusera på ögonen när du plåtar människor och djur.
  4. Skäms inte för att använda auto-läget (P) när det är snabba ryck.
  5. Skruva på bländaren när skärpedjupet är viktigt. Full öppning ger kort skärpedjup och oskarp bakgrund. Bländare 22 ger långt. (A eller M)
  6. Lång slutartid ger synliga rörelser. Kort slutartid fryser rörelser. (S eller M)
  7. Skruva inte upp ISO-talet mer än nödvändigt.
  8. Använd stativ, eller i alla fall någon form av stöd, helst jämt, men i alla fall när ljuset är svagt.
  9. Kolla på displayen, någon gång då och då, så att du ser att du är på rätt väg.
  10. Kolla på histogrammet.
  11. Tänk på att automatik, exponeringsmärare och autofokus kan bli lurade. Det är du som bestämmer!
  12. Fota i RAW-format.

Det var medvetet kortfattat, men alla krångligheter har jag förklarat innan här på PENA!

Annonser

2 thoughts on “Tolv snabba tips för bättre bilder

  1. Du har större möjligheter att påverka bilden i datorn, till exempel justera exponering och vitbalans om du kör RAW. Kameran kastar helt enkelt bort en massa information när den gör JPG-bliden.

    Jag skrev lite mer om det här: https://svar42.wordpress.com/2012/01/18/effekter-gor-man-i-datorn-inte-i-kameran/, men den långa tekniska förklaringen återstår att bli skriven.

    Förresten, kolla också in https://svar42.wordpress.com/2012/01/19/arbetsflode-for-bilderna-fran-digitalkameran/

Kommentarer inaktiverade.