Donken satte twitterkampanj i halsen!

Sociala media är ju hippt och alla företag ska ju vara med — eller ska de verkligen? Det gick i alla fall inget vidare för #McDStories, McDonalds kampanj på Twitter. Tanken var väl att folk skulle skriva om delikata hamburgare och trevlig service. Men folk delade i stället med sig av erfarenheter om vidriga arbetsförhållanden och en och annan matförgiftning.

Kanske hade reklammakarna en lite väl naiv uppfattning om det egna företaget och dess relation till kunder och anställda.  Man käkar inte halvkalla burgare och sladdrig pommes för att det är ens förstaval utan för att man är hungrig och har brådis. Jag tror inte heller folk jobbar på Donken för att det är deras drömjobb utan för att de behöver ett jobb.

Om Donken nu var ett seriöst företag med god vilja skulle de lyssna på vad kunder och anställda hade att säga och sätta  igång att rätta till det som blivit fel. I stället drog de tillbaka sin kampanj efter bara några timmar. Men folk fortsätter förstås twittra ändå.

 

Annonser