Skjut från höften!

Prova ett skott från höften är ett av lomografins budord. Inget säger dock att du behöver ha en halvtaskig analog kompaktkamera för att prova den tekniken. Det funkar ypperligt med en digital kamera också. Jag skulle rent av hävda att den tekniken funkar bättre för oss som plåtar digitalt eftersom vi inte behöver bry oss om att filmen kostar och att den titt och tätt behöver bytas.

Förresten behöver man inte heller skjuta just från höften. En minst lika vanlig teknik för slumpskott är att hålla kameran högt över huvudet och skjuta ett gäng bilder. Grejen i båda fallen är att plåtningen är en ren chansning eftersom du inte kan titta i sökaren eller i någon display.

Ett höftskott tar du kanske för att folk inte ska fatta att du plåtar (de har förmodligen vant sig vid att du pillar på kameran titt och tätt). Ett skott över huvudet kan vara ett bra sätt att få bilder i folksamlingar. I dag gällde inget av dessa men jag hade inga vidare bildidéer och ville bara testa tekniken.

Vidvinkel funkar bäst till den här typen av bilder eftersom den inte är lika känslig för skakningsoskärpa och ger större skärpedjup. Jag ville både blända ner hyfsat och ha korta slutartider så jag drog upp ISO till 3200 i stället. Jag körde bländarförval och f/11 (jag hade gärna kört f/22, men det var ont om ljus) och lät sen automatiken välja slutartid. Högfarts serietagning ger några filer att välja bland när man kommer hem och RAW-format maximerar möjligheterna att rädda bilder med halvtaskig exponering.

Jag använde kamerans autofokus, men man kan också ställa fokus manuellt på sisådär tre meter och räkna med hygglig skärpa på det mesta om man bländar ner ett vidvinkelobjektiv eller en standardzoom i vidvinkelläge.

ISO 3200 ger duktigt brusiga filer, men jag drog på brusreducering vid ”framkallningen” av RAW-bildern i UFRaw, så du ser nog inte så mycket brus i de färdiga bilderna.

Vilka erfarenheter har du av höftskott?

