Bruksbilder

Jag har varit inne på att bilder inte måste vara så perfekta. Vi kanske också måste inse att det finns bilder och bilder. Det finns bilder som är Konst. Bra bilder signerade av berömda fotografer börjar betinga rätt höga priser för övrigt. Sen finns det bruksbilder av olika slag. Bilder som vi ser i tidningar och reklam men långt fler som hamnar i privata fotoalbum och liknande. Själv tar jag en del rena anteckningsbilder. I stället för att skriva upp något tar jag ett foto. Motivet kan vara ett serienummer, ett felmeddelande på en dator eller en prislapp på en pryl som jag ska kolla upp.

Det är klart att alla bilder inte ställer samma krav på teknisk kvalitet eller komposition. Ofta räcker det att se vem bilden föreställer, för att man ska komma ihåg.

Någon tipsade om trendgurun Stefan Nilssons blogg och den var faktiskt lite befriande. Där finns massor med bilder varav många med skakningsoskärpa och fokus på fel ställe, men ändå härliga bilder med närvarokänsla. Man anar att människan är viktigare än tekniken för fotografen.

Jag vet inte hur de här bilderna är tagna men gissar på en mobilkamera. I alla fall är de tagna med befintligt ljus i en visserligen väl upplyst lokal men med delvis rätt besvärligt ljus.

Nilsson berättar en historia med sina bilder och att bildkvalitén då varierar lite är inte hela världen.

Jag läste för många år sedan ett reportage om någon berömd pressfotograf som påminde om att en pressbild på intet vis är någonting odödligt. Gårdagens tidning använder man till att slå in fisk i.

 

