Arbetsflöde för bilderna från digitalkameran

Datorn spelar ju en central roll när man arbetar med digitala bilder. I datorn gör man det jobb som gamla tiders fotografer gjorde i mörkrummet. Du kan ha ljuset tänt och behöver inte slaska med några kemikalier, men annars är det ungefär samma sak. Det finns några olika program för att göra jobbet och man kan få prova sig fram en del innan man hittar något som funkar vettigt. Det här arbetsflödet funkar bra för mig

Jag tankar bilderna från kameran eller oftare från minneskortet till datorn med Shotwell.  Programmet sorterar in bilderna i mappar på hårddisken efter bildernas datum. Där väljer jag också ut vilka bilder jag ska jobba vidare med. Programmet kan visa upp miniatyrer av bilderna och utifrån dessa bestämmer jag vilka bilder jag ska jobba vidare med. Shotwell kan mycket mer och många skulle nog nöja sig med det som enda bildbehandlingsprogram, men så gör jag sällan.

Är bilderna i RAW-format, vilket jag rekommenderar,  ”framkallas” de i UFRaw. Där kan jag justera exponering, vitbalans och en hel del mer innan bilden konverteras till JPG. Kör du bara JPG hoppar du över det här steget.

Den sista touchupen gör jag i GIMP. Ofta nöjer jag mig med att beskära bilden, signera och anpassa storleken till vad bilden ska användas till och kanske bättra på skärpan, men vill jag lägga på några filter och effekter är det här det görs.

En fördel med de här programmen är att du får installera dem på hur många datorer som helst, också hos släkt, vänner och bekanta. Det krävs inga licensnycklar och ingen kommer att kräva att få göra någon licensinventering hos dig. Att man dessutom sparar pengar motsvarande ett kamerahus i nästan proffsklass — eller enklare systemkamera och en hel hög med objektiv och tillbehör är ingen nackdel.

___

Shotwell funkar vad jag vet bara på Linux men UFRaw finns även till Mac och Windows, men jag har inte testat dem där. Däremot har jag kört GIMP med framgång på alla tre platttformarna i åratal och det funkar kanon.

One thought on “Arbetsflöde för bilderna från digitalkameran

  1. Pingback: Bli vän med UFRaw, ditt elektroniska mörkrum « Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.