Effekter gör man i datorn — inte i kameran

Blir du inspirerad av bilder som är suddiga, svartvita, eller visar upp surrealistiska färger. En del kameror har en hel hop med effekter, men det är fel väg att gå. Lägger du på effekterna i kameran har du låst dig till att bilden ska se ut just så. Alla andra valmöjligheter har du valt bort.

I stället lägger du på effekterna med filter i ditt bildbehandlingsprogram. Då har du alltid ett original kvar som du kan visa naturellt eller testa om det blir bättre med en helt annan effekt. Det finns massor med olika bildbehandlingsprogram och ofta extraeffekter att lägga till om man vill. Själv använder jag mest ett program som heter GIMP. Jag kör det i Ubuntu (en sorts Linux) men GIMP finns till Mac och Windows och de flesta andra system.

När vi ändå snackar om det här kanske jag skulle tjata lite om att alltid spara bilderna i kameran med maximal storlek och kvalitet. Det går alltid att krympa ner bilderna efteråt — det gör jag med alla bilder som ska in i bloggen exempelvis.

Jag måste erkänna att jag länge framhärdade med att ta bilder i JPG-format, men numera kör jag RAW. RAW-formatet ger mesta möjliga information i dina filer medan kameran innan den sparar som jpg tar bort en massa information från bilderna som gör att det finns mindre frihet att jobba med bilden i datorn efteråt. Dessutom förstör själva jpg-kompressionen  en hel del information i sig.

RAW-filerna blir lite större så du kan behöva fler och större minneskort, i alla fall om du ska ut på långresa. Möjligen kan de stora filerna få kameran att lagga vid långa serietagningar, men det har jag ännu inte upplevt något problem med.

Det är också ett steg till att processa en RAW-bild i datorn jämfört med en JPG, så jag kan tänka mig att återgå till JPG när jag tar bilder som inte behöver vara så perfekta och där det är viktigare att posta bilder snabbt än att kunna fixa en massa i datorn med dem.

Nå, rubriken är inte helt sann, vissa ”effekter” finns därute när du plåtar alldeles av sig själva. Ett par av bilderna jag visade igår var reflektioner. Ett självporträtt som jag tagit i en stor metallkula och en reflektion i ett tågfönsters utsida. Se dig omkring!

