Använd slutartiden kreativt

Valet av slutartid påverkar, precis som bländaren, bildens uttryck. Slutartiden anges som en bråkdel av en sekund, så står det 30 betyder det egentligen 1/30 s vilket är en rätt lång tid om man inte använder stativ. Står det 1000 på kamerans display menar man 1/1000 s vilket är en väldigt kort tid.

Fotograferar du rörliga motiv, som bilar, flygplan, flygande fåglar, vågor, vattenfall och liknande kan du välja mellan att försöka ”frysa” rörelsen med en kort slutartid eller att visa rörelsen i bilden genom att använda en lång tid.

En tusendel, alltså 1/1000 s,

Den här bilen kör förbi i gissningsvis 70 km/h. Med den korta exponeringstiden ser det ändå nästan ut som att bilen står parkerad mitt på vägen. Jag retuscherade bort registreringsnumret, om nån undrar.

En trettiondedel alltså 1/30 s

Här har jag panorerat, det vill säga försökt följa bilen i kamerans sökare. Det gör att bilen är hyggligt skarp samtidigt som bakgrunden ger ett ”fartigt” intryck. Det där med panoreringar kan jag behöva träna på. Det är en svår konst att följa ett rörligt objekt i jämn fart. Ta många bilder och räkna med att kassera det mesta!

1/60 s

Den sista bilden blev nästan abstrakt. Även här har vi en panorering. Sen har jag lekt lite med bilden lite vid framkallningen från RAW för att förstärka det abstrakta intrycket.

Ska du prova på det här är det en god idé att sätta kameran i det snabbaste serietagningslägt (CH-heter det i min kamera), så att du får rejält med filer att jobba med i datorn, för det mesta blir skräp, i alla fall i början.

