Så plåtar du nyårsfyrverkerierna

Jag sitter och tittar på mina gamla fyrverkeribilder och försöker fundera ut hur jag ska lyckas bättre nu i nyår. Stativ och trådutlösare kommer med självklart på listan över bra-att-ha-grejor likaså får nog en ficklampa eller pannlampa åka med i fotoväskan.  Sen ska jag nog ge upp allt vad automatik heter och köra manuell exponering och avståndsinställning.  Sen beror det förstås på var man står nånstans om man ska ha tele eller vidvinkel.

1/2 s, bländare 4.8

1/8 s, bländare 4.8

Har man inget stativ får man i alla fall ta ordentligt stöd mot någonting, en lyktstolpe, fönsterkarm, ett balkongräcke eller nåt annat stadigt för vi snackar om duktigt långa exponeringstider.  Det verkar råda viss enighet om att man gott kan blända ner mer än vad jag gjorde i bilderna ovan och att man i gengäld kan ha betydligt längre tider. Kolla upp hur du väljer B eller BULB på din kamera och hur den inställningen funkar! I det läget exponerar kameran så länge du håller in knappen.

Sen får jag nog försöka kolla in lite hur andra tänker, till exempel Fotomicke i Luleå:

Mitt fotorecept för att ta fyrverkerier är 100 iso bländare 8-11 och tid får bli ca 4-8 sek på en kamera och min huvud kamera har jag inställt på B och har en svart hanske som jag tar bort när det snyggt och räknar tiden som jag har handen borta ca 15 sek och på så sätt så kan jag få flera snygga fyrverkerier på samma bild ungefär som att dubbelexponera kameran

