Billig och bra objektivförsäkring

Objektivet är ju avgörande för hur bra kameran tecknar bilden på den elektroniska kretsen inne i kamerahuset. Bra objektiv kan vara snuskigt dyra. Jag läste i dag om en ny glugg som kostar mer än hundratusen. Den kommer med all sannolikhet inte att hamna i min kameraväska, men även mina relativt billiga glasbitar representerar hyggligt seriösa investeringar som det är värt att vara rädd om.

Smuts och repor på frontlinsen är inget vidare för bilderna. Ändå är det lätt hänt att man råkar sätta dit ett fingeravtryck eller får regn på linsen. Så vill man få bort eländet och även en bra putsduk kan ha fått läskigt, repande damm på sig, för att inte tala om tröjan… (i de fall man glömt putsduken och blir desperat)

UV-filter som ännu inte skruvats fast på gluggen.

Själv brukar jag alltid ha ett UV-filter sittande på mina gluggar. Filtret är egentligen tänkt för att filtrera bort ultraviolett strålning, men rent bildmässigt har jag aldrig märkt nån skillnad. I praktiken är glaset klart och filtret ändrar inte färg på bilden och stjäl inget märkbart ljus. Däremot skyddar det frontlinsen.

Det har hänt att jag fått byta filter eftersom det gamla blivit repigt eller rent av spruckit när objektivet fått sig en smäll, men det är en billig ”självrisk”. Priset för ett UV-filter beror på diametern, men det 52 mm filter jag köpte senast och som syns i bild gick på knappt tvåhundra kronor.

Det är också ofta förbenat mycket lättare att putsa ett plant filter än en frontlins som ofta är kraftigt konvex (buktar utåt) och inte sällan sitter en bit in i objektivets hölje.

