Nya prylar är alltid kul!

Man får väl medge att foto är lite av en materialsport. Även om man kan ta många bilder med de prylar man redan har öppnas onekligen nya möjligheter och man får ny inspiration av nya grejor i fotoväskan. Själv hittade jag ett nytt objektiv under granen, AF Nikkor 50/1,8D. Brännvidden 50 mm räknas vid fullformat (analog eller skitdyr) som normalobjektiv, det vill säga mittemellan tele och vidvinkel. Med systemkameror i mer överkomlig prisklass räknas den som ett kort teleobjektiv.

1,8 är ljusstyrkan, alltså den största möjliga bländaröppningen och den är duktigt stor vilket underlättar vid svagt ljus och dessutom medverkar den stora bländaröppningen till att man kan få fin oskärpa på för- och bakgrund. Det finns förstås ännu ljusstarkare ”gluggar”, men då får man gräva rätt djupa hål i plånboken.

En finess till med den här gluggen och andra i samma brännviddsklass är att den är lätt och tar hyfsat liten plats jämfört med de flesta zoomar. Den här gluggen har också rykte om sig att vara tokskarp vilket sällan glasbitar för en dryg tusenlapp brukar vara. Första dagens plåtning motsäger i alla fall inte det påståendet. (Klicka gärna på bilden nedan)

Annars är det väl mest snökäpparna som avslöjar årstiden. I fjol vid den här tiden rådde snökaos på sina håll häromkring. Folk kunde inte ta sig hem till julfirandet och kyrkan hade ställt in julbönen. I år är det barmark och plusgrader här.

Nu saknar jag bara ett UV-filter och kanske ett motljusskydd till den nya ”gluggen”. Åtminstone UV-filter betraktar jag som ett obligatorium. Detta inte huvudsakligen för att filtrera bort UV-strålning utan som skydd för objektivet. Filtret är lättare att rengöra än frontlinsen och slår man i någonstans är det billigare att byta ett kraschat eller repigt filter än ett helt objektiv och det förstnämnda har hänt att jag fått göra.

Jag fick faktiskt en kamera i byggsats och en fin fotobok också, men jag återkommer om dessa.

