Om hastighetsmätare och megapixel

Som liten grabb, det var på sextitalet, sprang jag ibland runt, tillsammans med de andra grabbarna och tittade på bilar. När vi hittade någon ovanlig modell kikade vi in genom sidorutan och kollade hur fort bilen gick. Var hastighetsmätaren graderad till hundratjugo antog vi att bilen gick så fort. Ibland imponerades vi av bilar som ”gick i” hundrafyrtio eller rent av hundrasextio.

I dag har jag ingen aning om toppfarten på min och hustruns bil. Bara att det var långt kvar till det röda på varvräknaren när jag körde så fort jag tordes på autobahn. Det var förmodligen när hustrun tog sig en lur, för den normala marchfarten var betydligt blygsammare,  även om den hade ansetts som kriminell på svenska motorvägar. Vi kan helt enkelt konstatera att bilars toppfart har blivit en ickefråga. Alla bilar oavsett storlek och prisklass klarar med marginal att hålla god motorvägsfart. Däremot kan man fundera över säkerhet, lastförmåga, bränsleförbrukning och mycket annat där bilarna verkligen skiljer sig åt.

Toppfarten är kanske inte så viktig

Jag tänker på vår fåniga lek varje gång när folk pratar kameror och försöker överglänsa varandra i megapixel, för det är ungefär lika mycket värdelöst vetande då som nu.

När de första digitalkamerorna kom var upplösningen hopplöst liten, ibland inte ens en hel megapixel. Varje ökning gav bättre bilder, men nu har vi kommit till en nivå där fler megapixel knappast märks. Det är lite som om din nästa bil hade en toppfart på fyrahundra knutar, det skulle knappast korta ner restiden till jobbet på morgnarna. Köer, vägarbeten och hastighetsbegränsningar är viktigare.

Min gamla kamera hade en upplösning på fem megapixel. Det låter ynkligt idag, men jag bytte inte ut den för att upplösningen var för kass utan för att kamerahuset började bli lite lynnigt och bara funkade ibland. Jag testade däremot en annan kamera med samma upplösning och den var helt undermålig. Det som påverkar är optiken, den elektronik som tar hand om informationen från sensorn, inställningsmöjligheterna och inte minst storleken hos själva sensorn.

Det är lite synd att det inte är så enkelt som att kolla på megapixel, men det är bara att bita i det sura äpplet och läsa tester och snacka med varandra för att finna prylar som håller måttet och helst inte kostar skjortan, men räkna med att slita på de gamla skjortorna… Kvalitet kostar.

