Lyckad tågresa

Det talas ju mycket om att våra tåg inte tål väder, inte kommer i tid och inte minst om att passagerare kastats av av otrevlig tågpersonal. Inte minst PENA har varit snar till kritik. Då är det väl inte mer än rätt att komma med beröm när det funkar.

De senaste dagarna har jag haft tillfälle att åka rätt mycket tåg. En resa Kalmar – Hudiksvall tur och retur närmare bestämt. Väderförhållandena var i alla fall inte perfekta, men jag får konstatera att tågen var i stort sett i tid. Tågpersonalen var mycket trevlig också mot passagerare med en aning biljettstrul. En skönhetsfläck var väl att toan på tåget som utgick från Kalmar var trasig redan från start.

Jag måste erkänn att jag gillar att åka tåg och jag gillar tåget som miljövänligt transportsätt. En tågresa ger tid till eftertanke, samtal, läsning eller en tupplur. Sånt är svårt bakom ratten. Jag hörde om nån som bokade in en resa vartsomhelst bara för att kunna tänka klart — det var inte jag, men jag har tänkt tanken ibland.

Jo, förresten en liten detalj… En mindre rutinerad resenär hade väl trott att ”extrafik” serverade extra smarrigt fika ombord. Själv bunkrade jag i Gävle och det var nog tur, för ombord på X-trafik fanns över huvud taget inget kaffe.

