Allt datorfix med bilder är inte fusk

Jag tror några har missförstått mig en aning, åtminstone de som inte följt mig på nätet innan. Bara för att jag inte gillar terjade naturbilder och modeller som photoshoppats tills de liknar plast betyder inte att jag är mot all datorbearbetning av fotografiska bilder.

Jag har faktiskt för inte så länge sedan skrivit en skola på nätet om just hur man bearbetar sina bilder, visserligen inte i Photoshop utan i GIMP, ett annat program som kan ungefär samma konster men är gratis.

Jag inser också att man delvis MÅSTE bearbeta sina bilder i datorn för att över huvud taget kunna visa dem. Exempelvis är bilder från min kamera alldeles för stora för att kunna postas till WordPress, så vill ni se bilder här i bloggen så måste jag åtminstone krympa ner dem rejält i GIMP, Photoshop eller något annat program.

Samtidigt vill jag kunna lita på att exempelvis nyhetsbilder och naturbilder faktiskt skildrar verkligheten och inte är något som fotografen eller någon annan trixat ihop i datorn. Det handlar om den fotografiska bildens trovärdighet.

Men visst fixande gjorde man ju redan när man blaskade svartvita bilder i mörkrummet hemma i morsans och farsans källare. Man kunde välja ut att förstora bara en del av bilden. Lätt felexponerade bilder kunde kompenseras och kontrasten kunde man styra genom att välja olika sorts fotopapper. Likaså kunde man hålla igen och efterbelysa så att man lockade fram detaljer i skuggor och högdagrar.  Sånt gör man i datorn nu och jag ser knappast något problem med det.

Någonstans på andra sidan skalan har vi de som helt fräckt klistrar in lodjur i bilderna och påstår att de verkligen är tagna ute i markerna. På samma sida har vi de som smalar ner, bröstförstorar och fixar. Problemet är att de påverkar vår bild av naturen och människan. De där plastmodellerna påverkar unga kvinnors bild av sig själva och hur de ”borde” vara. Så tittar de på sina egna acne, sina små bröst och sina små love handles och fattar inte att modellen inte heller är så perfekt till vardags. Vi ser hur många unga mår dåligt och drabbas av ätstörningar och annat skit.

Förmodligen påverkar plastbilderna också oss män i vår kvinnosyn — förmodligen inte i gynnsam riktning. Ja, det här gäller ju förstås omvänt för alla plastbilder på män…

Någonstans bör det också få finnas en konstnärlig frihet. Med palett och pensel kan man måla vilka surrealistiska bilder man vill och det ska man förstås få göra med kamera och dator också. Vi ställer faktiskt ut Göran Forsbergs fantasidjur i Galleri två fönster igen.

Det här är inte lätt. Det finns kanske inga svartvita svar och fyrkantiga allmängiltiga regler, men jag kommer att fortsätta den här diskussionen.

