Olika färger av ”vitt”

Att vitt ljus är en blandning av alla regnbågens färger minns vi väl från skolans fysiklektioner. Men som fotograf märker man då och då att det man upplever som vitt ljus inte är så vitt. Ljuset från stearinljus och glödlampor är lite rödaktigt. Lysrörsljus är ofta lite grönaktigt och ljuset i skuggan en klar dag är ganska blått. Det är ofta svårt att se skillnaden, i alla fall med ett otränat öga, men blandar man ljus av olika kvalitet syns det rätt väl. Likaså syns det ofta i våra bilder.

Det fysikaliska måttet för det här är färgtemperatur och mäts i Kelvin (K).  För att förstå den här skalan kan vi tänka oss en smed i aktion. Han värmer järnet i ässjan och färgen går från mörkrött, till orange och kanske gult beroende på hur varmt och därmed mjukt han vill ha järnet. En svetsare behöver betydligt högre temperatur — här ska ju järnet smältas ner och inte bara mjukas upp — och ljuset från svetslågan eller ljusbågen är blåaktigt och hantverkaren måste skydda ögonen mot stark ultraviolett strålning. Åter till färgtemperatur så är färgtemperaturen hos ett stearinljus 2000 K. En glödlampa har färgtemperaturen 2700 K medan solljuset mitt på dagen är runt 5500 K. Wikipedia kan reda ut saken om du vill ha en mer stringent fysikalisk förklaring.

Lysrör, lysdioder och lågenergilampor tillverkas i olika sorter med varierande färgtemperatur. Ett problem med dessa är också att de har tydliga toppar i sina spektra, vilket kan komplicera för oss fotografer.

Varma och kalla färger

En sak som rör till det hela fullständigt är att man samtidigt talar om varma och kalla färger. Här snackar vi känslor och inte fysik. Då menar man att rött är en varm färg medan blått är en kall och det blir ju tvärt om mot färgtemperaturen.

Här har vi kalla färger, men färgtemperaturen gissar jag drar iväg uppåt 6000 – 7000 K

Här har vi varma färger, men färgtemperaturen ligger gissningsvis bara någonstans mellan 1000 och 2000 K

Ofta vill vi korrigera färgskalan så att snön blir vit, men jag tycker att blåsticket i vinterbilden ovan gör att det verkligen ser jättekallt ut. Däremot vill vi säkert inte korrigera våra solnedgångar så att de ser vita ut. Vi ska snacka lite om vitbalans längre fram. Vitbalansen är en sak som du både kan justera i kameran och vid efterbehandlingen.

Annonser