FOTO som fotoljus

Det blir allt svårare att hinna plåta något om dagarna. Före och efter jobbet är det kolmörkt och helgerna går snabbt. Men man kan ju plåta inomhus om man bara kan ordna lämpligt ljus. Tomatbilderna tog jag med en moddad lampa FOTO från IKEA.

Lampan är egentligen en taklampa, men jag borrade hål och satte i en ”svanhals” från en skrotad lampa och monterade en limklämma i andra änden. Jag upptäckte att svanhalsen var lite för klen för att bära tyngden av lampan, så det kan komma en uppdaterad variant av mitt IKEA-hack framöver.

Lysrörslampan SPARSAM är på 20W och har en färgtemperatur på 2700 K

Det här arrangemanget ger inte tokmycket ljus, men kan man jobba med stativ och så länge man ger sig på motiv som håller sig någorlunda stilla är det inget problem

Bländare 22, exponeringstid 4s ljuset i stort sett rakt uppifrån och ingen reflexskärm eller dylikt. Jag får återkomma till vad som kan uträttas med ytterligare en lampa eller med något som reflekterar ljuset.

