Vilken färg är det på en tomat? — lite om valörer

Nu undrar ni förstås om det brutit lös alldeles. Alla vet ju att en tomat är röd, i alla fall om man bortser från diverse udda nya tomatsorter. Hur dumma rubriker får man ha i en blogg?

Nedan ser ni en bild på tre typiskt tomatröda tomater som jag langat upp på köksbordet.

Tre tomatröda tomater

— Men vänta nu! Precis i blänket från lampan är tomaten faktiskt nästan vit och sen ser man alla möjliga nyanser av rött ända ner till det nästan svarta i skuggan, dit lampans ljus har svårt att ta sig. Den ”tomatröda” färgen finns alltså i massor med olika valörer av tomatrött från nästan vitt till nästan svart.

Blänket i närbild. Vad är det för färg på tomat? Mitt i blänket, ”tomatvitt”?

Tomatsvart?

Om du tittar igen på den första bilden lite noggrannare ser du de olika valörerna av ”tomatröd”.  De olika valörerna är nödvändiga för att vi ska kunna uppfatta tomaterna som tredimensionella föremål.

Arbetar man med svartvitt är förstås valörerna av olika gråtoner mellan svart och vitt fullständigt avgörande, vi har ju ingen färg att hänga upp oss på. Den här bilden har ni nog sett förut, men jag kör den igen, för svartvita tomater såg lite för tråkiga ut.

Ska jag vara riktigt nöjd med en bild vill jag gärna att den är rik på valörer. Det får  finnas någon liten punkt som är helt urfrätt vit och någon som är kolsvart, men framför allt ska det finnas många olika varianter på grått, tomatrött eller vad det nu är där emellan. Här får jag passa på att påminna om histogrammet som är ett bra sätt att snabbgranska en bilds valörrikedom.

2 thoughts on “Vilken färg är det på en tomat? — lite om valörer

  1. Pingback: Nystart i färgskolan… « Press Enter News Agency

  2. Pingback: Detta var färgskolan — i alla fall så här långt « Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.