Nytt konferensgrepp

Har du funderat över varför kaffepauserna ofta är det mest givande med att åka på konferens? Inte är det för att kaffet eller tilltugget skulle vara så där särskilt fantastiskt. Nej, men pauserna är tillfällen då du själv kan ”kontaktnäta”, träffa intressanta personer och utbyta idéer och kunskaper på ett aktivt sätt.

Jo, jag har varit inbjuden talare också och då får man ett halvår innan ett ämne som arrangören förväntar sig är hett vid konferenstillfället. Hur sexigt är det i en dynamisk värld? Ämnet är alltså inte vad som verkligen är hett då konferensen avhålls och inte heller det som jag som talare har störst kompetens och engagemang runt.

Sen är det förstås många konferenser jag har missat. Avgifterna är ofta så skyhöga att man svårligen övertygar chefen och inte gärna plockar upp pengarna privat. Sånt ger förstås ett lite snett urval av konferensdeltagare, som rätt ofta utesluter de verkligt kunniga entusiasterna. Konfernserna har ofta dessutom något eller några storföretag som sponsorer och då kan man misstänka att ämnen som konkurrerar med dessa kan bli styvmoderligt behandlade.

Nu dyker det upp nya grepp. Utomlands talas det ofta om unconferencing och i Sverige har man myntat begreppet knytkonferens. Här ser man mer konferensen som ett knytkalas där alla kan och bör bidra. Det finns förstås en huvudrubrik att samlas runt, men sen är det öppet för deltagarna att träffas, hålla föredrag för varandra eller föra diskussioner. Toppstyret är borta och konferensavgifterna kan hållas låga, men framför allt lär man sig mer när man är aktiv.

Nu får jag reservera mig för att jag aldrig varit med på en sån här knytkonferens. Fenomenet är som sagt nytt i Sverige, men i alla fall en har just hållits .

One thought on “Nytt konferensgrepp

  1. Hej Urban !

    Jag var där som enda lärare bland 120 journalister. Det blev massor av givande möten och alla gick därifrån mycket nöjda! Kan verkligen rekommendera konferensformen.

    Dan Frendin

Kommentarer inaktiverade.