Canon, Nikon, Pentax, Sony — vilken är bäst? PENA ger svaret!

Funderar du på att skriva ”systemkamera” på önskelistan inför jul? Kanske rent av slå till innan jul, så du hinner fånga Lucia och tomten på bild? Kanske spekulerar du i att priserna går ner framåt annandagen? Då återstår det bara att välja vilket märke, eller snarare vilket system du ska välja.

Det är lite som att gifta sig. Det är klart att du älskar sin partner, men det är en fördel om man också trivs med svärföräldrar, syskon, mostrar och fastrar.

Det är nämligen så illa att köper du en Canon så funkar bara canonprylar på den. Samma med de andra märkena. Det finns förstås tredjepartsleverantörer, förr sa man pirater, som gör exempelvis objektiv som passar de flesta märkena, men köper du en Tamron-glugg anpassad till Nikon funkar den inte på en Pentax osv. Kontakter och fattningar är helt olika. Förresten finns det fler märken än de i rubriken, men nästan ingenting passar med något annat märkes prylar.

Det här ju en fråga som kan leda till stora religionskriget. Det är lite som Bajen eller AIK, SAAB eller Volvo, Windows eller… Frågar man vilket som är bäst får man långa känsloladdade haranger till svar, men oftast inte så mycket fakta. Får man några fakta så handlar det om hur många tusen ISO men kan vrida upp proffsmodellen för femti papp utan objektiv eller hur tokskarpt deras 400/2.8 för lika många pengar är  (och då ingår inte bärare) — och det är föga relevant för nybörjaren med budget.

Själv gjorde jag mitt val 1976, då jag bytte bort min östtyska Practica Super TL mot en Nikkormat EL. Nikkormat var på den tiden det märket Nikons billigare modeller såldes under. Proffskamerorna hette redan då Nikon. Men min kamera hade samma fattning till objektiven som riktiga Nikon. De där sjuttitalsgluggarna har jag fortfarande kvar, lite mer glas och en blixt har det blivit på senare år. Kamerahus har jag hunnit byta några gånger.  Att byta märke har inte varit aktuellt, inte för att de andra skulle vara sämre utan för att jag då skulle behöva byta rubbet och inte bara ett kamerahus eller ett objektiv. Jag har helt enkelt inte råd att hetsa upp mig över ifall något av de andra märkena lyckas släppa ett bra objektiv eller ett trevligt kamerahus.

  • Jag ska inte lägga mig i vilket märke du ska välja, men räkna med att det är ett beslut du får leva länge med, i alla fall om du tänker köpa på dig lite mer delar efterhand. Även om du väljer något hyggligt billigt just nu så ska du känna att det finns utrymme att växa med ditt system.
  • Flera kameramärken som var heta när jag började plåta har försvunnit idag. Hur marknaden ser ut om tio, tjugo eller trettio år har vi ingen aning om, men jag skulle kanske inte välja ett alltför litet märke eller ett som har annat än foto som sin kärnaffär.
  • Har du kompisar som du brukar plåta tillsammans med kan det vara bra att hålla sig till samma märke som de, då kan ni låna grejor av varandra och dessutom har du någon att fråga när du kört fast bland alla knappar och rattar.
  • Sen plöjer du förstås en massa tester i fototidningar och på webben liksom du förstås frågar alla som plåtar

Men var det en systemkamera du skulle ha? Analysera dina behov också. Mer om kameravalet:

