Så var det det där med förberedelser…

Jag har varit inne på det där förut, men innan kameran åker ner i väskan. Kolla den!

  • Batteri
  • Minneskort
  • ISO
  • Exponeringskompensation
  • Exponeringsläge
  • Autofokus

Även om jag gärna ställer in exponeringen manuellt, eller med tids- eller bländarförval brukar jag packa ner den med P-läget inställt. Då är kameran redo för snabba bilder.

Jag och hustrun var ute på en liten trip i helgen. Det blev inte jättemånga bilder, desto fler upplevelser, men när jag började titta på bilderna i kväll var de lite brusiga. Då såg jag att jag helt i onödan kört på ISO 3200. Nå bilderna blev rätt OK ändå, men onödigt var det.

Den här bil(d)en tyckte jag blev bäst i svartvitt, men det fixade jag förstås hemma i datorn. Originalet är förstås i färg.

Förstås är kanske fel, det är rätt många som plåtar analogt och slaskar i mörkrum också. Det är ju onekligen lite mer känsla i det än att sitta vid datorn och dona med bilderna. Analoga kameror är ofta rätt överkomliga på begagnatmarknaden, i alla fall om de inte har samlarvärde.

