Komposition 4

När jag började skriva om komposition överföll mig den stora tomheten. — Men vad kan väl  jag skriva om komposition? Upptäcker att det trots allt är ett och annat… Just det här med kompositionen är något man kan fundera över även om man inte har en så avancerad kamera. Även med mobilkamera eller en enkel kompaktkamera kan man komponera bilderna mer eller mindre bra.

Befolka bilderna!

Bilder på natur, landskap, arkitektur osv kan lätt bli lite sterila. Visst är vyerna fantastiska, men man saknar något att jämföra med och förhålla sig till. Ofta blir det bättre med en människa eller något föremål med mänskliga proportioner med i bilden — en stuga, en ryggsäck eller något annat som man känner igen och kan jämföra med. Här verkar det finnas visst vetenskapligt stöd för att sådana bilder är lättare att minnas.

Ska man vara lite gnällig borde jag kanske ha fått min kompis att kika in i bilden, men kanske döljer det sig ännu mer fantastiska isberg någonstans till vänster?

Rensa bakgrunden

Klassiska nybörjarmisstag är porträtt där det växer upp en yucca-palm eller flaggstång ur skallen på modellen. Ofta kan man aktivt välja en mer neutral bakgrund. I studio jobbar man ofta med bakgrundspapper i en neutral färg, vi andra kanske i alla fall kan hitta en tapet som inte är så förbankat stormönstrad… Annars får man dämpa ner bakgrunden genom ett kortare skärpedjup. Som ni säkert minns får man ett kortare skärpedjup med lång bränvidd, stor bländaröppning (lågt tal) och genom att gå närmare motivet.

Här fick jag en neutral bakgrund ”på köpet”. Lång bränvidd och stor bländaröppning ingick liksom i förutsättningarna för att det över huvud taget skulle bli en bild. Svart scenbakgrund och nattmörker gjorde sitt till.

