Komposition 2

Igår kom vi överens om att man kunde komponera en bild (inte bara ett musikstycke). Likaså talade vi om tredjedelsregeln och diagonalen. Nu blir det ett par kompositionsvarianter till att fundera på.

Triangeln

En triangel gör bilden lugn stabil och trygg. I den här bilden är också tredjedelsregeln uppfylld både med husgrunden och med taket. Kanske blir det för mycket, vad tycker du? Själv tycker jag att de orangefärgade löven och pumpan på trappan skapar en aning dramatik så att det inte slår över i det tråkiga.

Luft framför rörelse

En person som springer eller en bil som kör signalerar rörelse. Då måste det finnas ”luft” framför motivet, så att det inte ser ut att försvinna ut ur bilden. Det räcker faktiskt med en blick, så har vi ändå en rörelse i bilden och behöver den där luften. Ett problem kompositionsmässigt är att jag fick hennes ögon lite för mycket mitt i bilden, men det stör inte mig. Vad tycker du?

Nu får jag erkänna att den sista bilden är en av dryga femtonhundra från den där festivalen.  När det är knepigt att bara komma i position, lyckas stå stilla utan att nån knuffar på en, hitta fokus osv hinner i alla fall inte jag fundera så noga över komposition. Ett och annat blir säkert rätt ändå av ren ryggmärgsreflex, men mycket är lämnat åt slumpen, men tar man tillräckligt många bilder går det att hitta några lyckade när man sen sitter vid datorn. En eller ett par bra bilder på hundra är jag rätt nöjd med här. Men man ska nog sträva efter att det där med komposition inte bara blir regelplugg utan nåt som går igång automatiskt när man sätter igång och plåtar.

Det är förstås en annan sak när man går omkring i lugn och ro i en trädgård. Då hinner man komponera, kolla i displayen, kolla histogrammet och skarpt blir det automagiskt när man har stativ, trådutlösare och fäller upp spegeln. I såna lägen går det kanske fem bra bilder på tio.

