Så ska omslagsbilden se ut

Press Enter News Agency avslöjar hur du tar omslagsbilder. Det är enklare än du trodde.

Du har säkert gjort läxan och har svaret redan.  Du har sett omslagsbilder på storbystade blondiner, traktorer, kändisar, tatuerade rockstjärnor, nyrenoverade kök och söta bebisar. Alla bilderna har en sak gemensamt:

Fotografen har vridit kameran nittio grader så att bilden blivit högre än den är bred. Detta är det i särklass viktigaste knepet. När du plåtar vet du sällan exakt hur bilden ska användas, så gardera med att ta lika många ”höjdarbilder” också. Själv är jag skitdålig på det, men jag får träna. För övrigt är de flesta bilderna välgjorda enligt de tekniska regler vi redan varit inne på.

— Bilden ska också vara ganska ”lättförståelig”. Det ska vara en bild där budskapet är tydligt. Det kan finnas jättebra bilder, men som är lite för djupa för att passa som omslag. Bilder som man kan titta länge på passar bättre inne i tidningen, säger Andreas Leijon, som är chefredaktör för Fotosidan magasin.
— Kompositionen är också otroligt viktig. Om det inte finns luft omkring huvudmotivet som lämnar plats för logga och puffar så fungerar det inte, fortsätter han och menar att många bilder faller på en för rörig bakgrund.
— Om du vill vara riktigt ambitiös kan du leta upp närmaste tidningskiosk och ta en bild på alla tidningar i hyllan. Studera sedan bilden noga. Vad skulle sticka ut i den här hyllan? Vad fungerar bra, och vad fungerar mindre bra? På så sätt kan du skaffa dig en uppfattning om hur man måste tänka när man väljer en omslagsbild, fortsätter Leijon.

Stående format, luft runt huvudmotivet och en lugn bakgrund. Det gäller också för tidningar som du inte hittar i Pressbyråkiosken.

Nå, vi behöver ju inte sikta på Fotosidan magasin, som förmodligen har en miljon kanonbilder att välja på, men din föreningstidning, firmans kundtidning och andra mindre trycksaker har förmodligen skriande brist på bra bilder.

Annonser