Är gluggen skarp?

Ett av mina favoritobjektiv är sedan sjuttiotalet någon gång. Givetvis är det helmanuellt, autofokus kom senare. Det är också en fast brännvidd, 28 mm. Jag hade en zoom 1976, men upptäckte efter en vecka att jag varit för tidigt ute med den nymodigheten — tyvärr var jag ute på en månads resa när zoomen la av. Jag fick låna en 28mm 2.8 en stund av en galen norrman och var fast. Sålde zoomen så snart den blivit reparerad och köpte tvjugoåttan rätt snart därefter.

Men hur har den där glasbiten klarat tidens tand? Den har ju varit med om en del äventyr och inte alltid blivit så snällt hanterad. Ett bra sätt att testa objektiv är att ställa dem mot väggen. På stativ och hela konkarrongen givetvis och ta en bild per bländarsteg. Sen får man titta på bilderna i detalj. Här kommer hela bilden:

Nu tittar vi på den där detaljen som jag har missfärgat nere i vänstra hörnet… Jag spar ert tålamod genom att bara visa hur det ser ut vid tre olika bländare, men givetvis har jag själv tittat på alla.

Förresten, det där f/nånting är samma sak som bländare nånting.

Vad tycker ni? Är det skarpt nog? Vilken bländare föredrar ni? Nån dag ska jag ställa kit-zoomen mot väggen och jämföra!

