Mina krav på ett stativ

Jag har ju letat runt lite efter ett stativ. Kollat tester, försökt följa snacket på nätet, kollat priser osv. Om jag hittat rätt återstår väl att se, men det här var ungefär vad jag letade efter.

Först och främst en tung och stadig pjäs. En tumregel är lika många kilo som längsta bränvidden mätt i decimeter, men jag kom inte riktigt upp dit.

Nästa grej på önskelistan var en kulled, så att man kan vrida och vinkla kameran fritt. För filmning och till tubkikaren använder man däremot panoramahuvud med handtag. Stativhuvudet är i och för sig oftast en separat del och man kan köpa stativ för sig och kulled för sig, men det brukar bli billigare om man köper dem i paket.

Kulled

Höjden ska vara så att man inte i onödan måste jobba hopkrupen och så att man inte måste ha mittpelaren upphissad mer än undantagsvis.

Jag ville också ha ett stativ som kunde ”gå ner i spagat” eftersom jag plåtar en hel del blommor och annat smått.

Sen kan det nog vara klokt att hålla sig till de kända tillverkarna, som har varit med ett tag. Förhoppningsvis finns en sån tillverkare kvar den dag man behöver reservdelar.

De flesta stativen är tillverkade i aluminium. Det finns en del i kolfiber också. Säkert bra, men de kostar skjortan.

Ett par andra önskemål av mindre viktigt slag är sk benvärmare, det vill säga att den övre delen är klädd i skumgummi, som gör stativet trevligare att hantera i kyla och att bära på axeln och en krok att hänga extravikt på för att göra stativet ännu stadigare — fiinns inte dessa går det att lösa ändå. Benvärmare går att göra av rörisolering och en krok kan man alltid trolla till på något vis.

