Olika typer av bilder kräver olika utrustning

Okej, du har listan sedan i förrgår, men sorterad och ansad så att det bara är det just du är intresserad av att plåta som är med.

  • Barn och familj — Här klarar sig många med en kompaktkamera även om jag hellre använder en systemkamera. ”Kitobjektivet” som följer med kameran duger gott men komplettera gärna med ett tele, så att du kan plåta telningarna lite i smyg. En separat blixt är inte heller fel — dumblixten som sitter inbyggd ger sällan smickrande bilder. En viktig sak är att kameran är snabb. Tar det lång tid att starta kameran och ställa in skärpan hinner leendena stelna och ungarna dra vidare till andra lekar.
  • Resor — Själv vill jag få presentabla bilder när jag besöker spännande platser, men det beror nog också på vart man reser och vad man gör på resan. I baren och på stranden är kanske en kompaktkamera lämpligast. Tänk på handbagagets storlek för du vill ABSOLUT INTE checka in fotoväskan.
  • Informella festbilder — Här är en kompaktkamera säkert det optimala, men själv festar jag oftast inte hårdare än att jag kan hantera en systemkamera, i alla fall i autoläge.
  • Formella festbilder — Här snackar vi om bilder som inte går att ta om — det duger inte att hänvisa till skillsmässostatistiken när man står där med tomma minneskort eller när bruden ser skitful ut på alla bilder. Det vilar ett tungt ansvar på fotografen! Här snackar vi om två kamerahus (ifall ett strejkar) ett gäng objektiv, två blixtar, reservminneskort, reservbatterier, reserv allting och en noggrann planering. Dessutom om en fotograf som får nära nog 100% lyckade bilder — själv skulle jag nog inte våga.
  • Porträtt — Systemkamera, kort, ljusstarkt tele och någon reflexskärm är grundutrustningen. Förmodligen vill du också ha studioblixtar bakgrunder och annat.
  • Fåglar och däggdjur — Systemkamera och ett långt teleobjektiv är grundutrustningen. 300mm  kan vara ett riktmärke. Jag vet att en del också plåtar med kompaktkamera genom den tubkikare du antagligen ändå har om du är fågelintresserad.

  • Växter och småkryp — Här är systemkamera med ett speciellt närbildsobjektiv, makroobjektiv, det optimala. En del andra objektiv går det också att komma nära med. Jag har också sett en del riktigt bra bilder i den här genren tagna med kompaktkamera. Åtminstone min mobilkamera går det att komma riktigt nära med. Bildkvaliten i övrigt är sisådär, men det beror ju på vad bilderna ska vara till också.
  • Landskap — Systemkamera, vidvinkel, men också andra bränvidder, ett stadigt stativ och en trådutlösare.
  • Undervattensbilder — Här har jag inga erfarenheter och är inte heller så påläst, men det finns en del kompaktkameror som ska tåla att snorkla med och även ytterskal till systemkameror.
  • Konserter och evenemang — Det mesta i den vägen som jag har tagit har jag plåtat med systemkamera och lång telezoom (70-300mm). Även om man lyckas tränga sig fram till kravallstaketet  eller rent av lyckas snacka in sig till scenkanten brukar det gå åt rätt bra tele, men även kortare bränvidder kan komma till pass. Observera dock att vissa arrangörer inte släpper in folk med systemkamera, så kolla innan!

Fotat på Hultsfred, kan nån hjälpa mig med namnet på tjejen?

  • Sport — Inte mitt gebit, men proffsen verkar köra med långa och ljusstarka gluggar på sina systemkameror och gärna ett par olika hus för att slippa byta objektiv.
  • Dagboksbilder — Här excellerar mobilkameran. Bildkvallen är väl oftast sisådär, men mobilen är alltid med och det är lätt att mejla bilderna eller att exempelvis posta dem på Facebook.
  • Arkitektur — Systemkamera och ett bra raktecknande vidvinkelobjektiv. Har man råd finns det specialoptik som kan räta upp bilderna.
  • Produkter och prylar — ungefär som växter och småkryp, men du måste fixa bra ljus och en vettig bakgrund.

Nåväl, när du summerar blir det säkert för mycket och alltför dyrt — om du inte råkar vara advokat eller överläkare. Då är det bara att göra om, kompromissa och prioritera. Det fina med en systemkamera är just att den ingår i ett system, som man kan komplettera allteftersom. Ett par av mina objektiv är sedan sjuttiotalet även om jag hunnit slita ut några kamerahus sedan dess. Jag har långt ifrån allt jag räknar upp ovan. Delvis av ekonomiska skäl, delvis på grund av att vissa sorters bilder inte är så viktiga för mig.

Zoomobjektiv hade förr lite halvtaskigt rykte. Numera är bildkvalitén ofta helt okej även om ljusstyrkan ofta är bättre på fasta objektiv.

Tycker du om den här fotoskolan? Hjälp mig i så fall att sprida den. Länka och gilla på Facebook, Twittra om den. Länka från din blogg! Det blir roligare att skriva om många läser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,