Vad ska jag köpa för kamera?

Folk frågar mig ständigt vad de ska köpa för kamera. Frågan är inte lätt att besvara. Utbudet av kameror och olika tillbehör är enormt. Priserna varierar från några hundralappar till åtskilliga tiotusentals kronor och reklamen är intensiv. Själv har jag långtifrån testat allt som finns, men jag tror jag kan bidra till en aning rationalitet i din beslutsprocess. Däremot kommer jag nog inte att peka ut något speciellt märke eller någon viss modell.

Det första du ska fundera över är dina behov. Vilken sorts bilder är det du vill ta? Vissa bilder kräver nämligen en rätt avancerad utrustning medan andra blir bra nog också med en enkel kamera. Fundera alltså först på vad du vill fotografera, utgå gärna från listan nedan. Sätt en etta för de bilder som är viktigast för dig att kunna ta. En tvåa för de näst viktigaste osv. Sätt ett streck för de bilder du inte alls bryr dig om.

[__] Barn och familj

[__] Resor

[__] Informella festbilder — du plåtar men deltar också i festandet

[__] Formella festbilder — Bröllop, högtidlig invigning på jobbet och du har fått i uppdrag att plåta

[__] Porträtt

[__] Fåglar och däggdjur

[__] Växter och småkryp

[__] Undervattensbilder

[__] Konserter och evenemang

[__] Sport

[__] Dagboksbilder — små blidnoteringar på jobbet och på fritiden

[__] Arkitektur

[__] Produkter och prylar

Ansa hårt i listan, för är allt lika jätteviktigt är det lika bra att till att börja med sälja bilen för att ha råd, men utan bil lär du inte orka transportera allt…

Jag återkommer med något slags facit, det vill säga vilka prylar jag tror kan passa beroende på vad du vill plåta. Och du, Kamerateknik för idoiter har inte glömt bort det där med skarpa bilder. Det kommer mer om det också.

Tycker du om den här fotoskolan? Hjälp mig i så fall att sprida den. Länka och gilla på Facebook, Twittra om den. Länka från din blogg! Det blir roligare att skriva om många läser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

