Ta skarpa bilder…

En grundläggande grej med foto är att man vill ta skarpa bilder. När proffsen kritiserar amatörbilder är det inte sällan skärpan, eller snarare bristen på densamma, de går lös på. Sen kan ju proffs komma undan med duktigt oskarpa bilder, men då är det konstnärligt och personligt.  Kamerateknik för idoiter utforskar hur man tar skarpa bilder.

Nu ska jag inte säga att alla mina bilder är skarpa heller, men jag kämpar med det. Ta den här bilden:

Den är hyggligt skarp (klicka så blir den större). Det ligger en del knep bakom, inga hemligheter, i alla fall inte hemligare än att jag kommer att avslöja dem längre fram.

Ändå är jag inte helnöjd. Kollar vi i hastighetsbegränsningsskyltarna borta i svängen borde det kunna vara skarpare.

Detalj ur ovanstående bild.

Är jag kanske bara gnällig, har mitt objektiv, som gjort trogen tjänst i sisådär trettifem år börjat svika mig eller har jag missat något annat? Följ jakten på den skarpa bilden!

Först kan det vara läge att repetera det där med skärpedjup. Här ser du ju att det i alla fall är hyggligt skarpt från stenmuren i förgrunden till horisonten eller oändligheten, ∞, som ofta fotografer snackar om.

Kommer du ihåg vilka faktorer som bidrog till ett långt skärpedjup?

Svaret finns här och här

”Kapitlet” om skarpa bilder fortsätter…

Fler artiklar om foto på Press Enter News Agency hittar du i Fotoskolan och i kategorin Foto

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,