Hur går vi vidare?

Jag sitter och funderar över Kamerateknik för idoiter och hur vi går vidare. För en gångs skull sitter jag utan kameran och mitt bildarkiv, så den här gången blir det mest text. En del av det jag vi tagit upp hittills har jag skrivit efter dialog med er läsare. Inte bara dialog här i bloggen utan också på Facebook och i verkliga livet.

Det är bra med frågor, det skärper sinnena och tvingar en att läsa på och testa nya saker. Man lär så länge man har elever och även om jag har plåtat sedan tidigt sjuttital är det mycket jag själv lär mig i den här processen.

Jag funderar lite på att skriva lite om hur man får riktigt skarpa bilder, men mitt stativ är på väg att paja ihop totalt. Då har jag förstås redan avslöjat en av hemligheterna, men ett stativ ska vara riktigt stadigt och det kostar, så ni får ge er till tåls lite.

Likaså har jag hört att några av er vägrar att använda blixt för att den ger så trista bilder. Onekligen är inbyggd fulblixt mitt i nyllet inget bra recept, men kanske går det att göra något bättre… Faktum är att väldigt många fina proffsbilder är tagna med blixt.

Sen har jag ju lovat att skriva om exponeringsmätaren…

Säkert är det något som jag redan skrivit om som inte var riktigt begripligt, som kan förklaras bättre och tydligare.

Våga fråga! Kom med önskemål!

Har du missat något avsnitt?

Tycker du om den här fotoskolan? Hjälp mig i så fall att sprida den. Länka och gilla på Facebook, Twittra om den. Länka från din blogg! Det blir roligare att skriva om många läser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

