Skit i exponeringen och fixa bilderna i datorn?

Det är fantastiskt vad man kan göra i det nya digitala mörkrummet — i alla fall i den vision av det som Hollywood presenterar:  Man tar en suddig och pixlig bild tagen på flera kilometers håll och sen förstorar man och fixar i datorn och får en perfekt bild av skurken och samtidigt namn, fingeravtryck och DNA på ett klick.

Verkligheten är en annan. Visst kan man förbättra bilderna en del — till och med klistra in lodjur om man så önskar, men tar man inte en bra bild i kameran tar datorjobbet lång tid och resultatet blir oftast lite halvkasst. Jag tog tre bilder varav en exponerad efter bästa förmåga, en överexponerad och en underexponerad.

Sedan försökte jag datorfixa de två felexponerade bilderna. Den tredje bilden minskade jag bara storlek på.

Bon apetit! Så här blev det om man gör rätt från början.

Urfrätta högdagrar och konstiga färger. Det saknas information om de ljusa partierna och den kan jag inte trolla fram i datorn. Men visst, det syns vad bilden föreställer, så har man så lågt ställda krav går det att ”rädda” bilden.

Den mörka bilden gick lite bättre att ”laga” i datorn, men…

… ser vi lite närmare på den är den väldigt brusig i de mörkare partierna trots att jag har haft lägsta ISO.

Naturligtvis ska vi fortsätta att fixa till bilderan i datorn, men det har jag en annan kurs om. Resultatet blir ändå bäst om man får hem vettiga bilder från början. Därav allt tjat om bländare, exponeringstider, ISO, exponeringsmätare och allt vad det heter.

Har du missat något avsnitt?

Tycker du om den här fotoskolan? Hjälp mig i så fall att sprida den. Länka och gilla på Facebook, Twittra om den. Länka från din blogg! Det blir roligare att skriva om många läser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Skit i exponeringen och fixa bilderna i datorn?

Kommentarer inaktiverade.