Bli kompis med histogrammet!

Ibland är det svårt att se om en bild blivit rätt exponerad bara genom att titta i kamerans display. Då kan man ta hjälp av histogrammet — det där diagrammet som du säkert irriterat dig på att det dykt upp när du skulle kolla på dina bilder. Det är faktiskt riktigt användbart.

Histogrammet visar bildens pixlar fördelade på hur mörka eller ljusa de är, från mörkaste svart i vänsterkanten till mest lysande vitt till höger. En välexponerad bild har oftast tyngdpunkten ungefär i mitten. I alla fall ska man akta sig för att ”klättra på väggarna”. Då är bilden under- eller överexponerad och det betyder att det saknas en massa information eftersom kamerans sensor har vissa begränsningar i det omfång den klarar av.

Så här ser histogrammet för en hyggligt välexponerad bild ut i displayen på min kamera. Staplarna jämt spridda i huvudsak i mitten av histogrammet.

Här är bilden. Inga stora svarta fält och inga urfrätta högdagrar.

För att få fram histogrammet klickar jag uppåt på ringen till höger om displayen medan jag tittar på bilden.

Likadana histogram kan man få i sitt bildbehandlingsprogram och av praktiska skäl visar jag kommande exempel från hur det ser ut där, men vitsen är att du ska kolla i kameran. När du sitter vid datorn är det för sent.

Den här bilden är onekligen mörk och det ser vi på histogrammet, vars topp är långt till vänster, men toppen ligger en god bit från den vänstra väggen och fick jag chansen att ta om den skulle jag nog exponera ungefär likadant. Artisten tror jag är Migé Amour basist i H.I.M., rätta mig om jag har fel! Hultsfred 08

Den här bilden är överexponerad. Histogrammet klättrar på högerväggen och båtens däck är helt urfrätt och detsamma gäller delar av seglen. Hade jag kollat histogrammet hade jag märkt att något var fel.

Det är alltså bra att ta en provbild och kolla på både bilden och histogrammet innan man sätter igång och plåtar på allvar.

Tycker du om den här fotoskolan? Hjälp mig i så fall att sprida den. Länka och gilla på Facebook, Twittra om den. Länka från din blogg! Det blir roligare att skriva om många läser!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

One thought on “Bli kompis med histogrammet!

  1. Pingback: Vilken färg är det på en tomat? — lite om valörer « Press Enter News Agency

Kommentarer inaktiverade.